شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهادی تازه داد.

محمد البرادعی گفت که اگر ایران با تبادل سوخت هسته‌ای با 3 کشور طرف معامله در وین مخالف است، ترکیه می‌تواند اورانیوم ایرانی با غنای کمتر از 5 درصد را دریافت کند و در انبارهای آژانس مستقر در این کشور به امانت بسپارد، سپس ایران اورانیوم غنی‌شده 75/19 را که برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد از روسیه تحویل بگیرد.

پیش‌تر و در مذاکرات وین البرادعی پیشنهاد داده بود که اورانیوم غنی‌شده در ایران با غنای 5 درصد ابتدا به روسیه منتقل شود و در آنجا تا مقیاس 20 درصد غنی شود و سپس به آمریکا و فرانسه منتقل شود و در آنجا تبدیل به میله سوخت شده و در نهایت به ایران تحویل داده شود.

دیپلمات مصری در حالی این پیشنهاد تازه را رسانه‌ای کرد که می‌گوید آن را با آنکارا در میان نگذاشته است.البرادعی که با مجری برنامه « نه‌چندان جدی» تلویزیونی با عنوان چارلی رز گفت‌وگو می‌کرد، علت پیشنهاد خود را کاهش نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران معرفی کرد.

هر روز تماس می‌گیرم

او برای تشریح اینکه هریک از طرف‌های این پیشنهاد چه موضعی خواهند داشت، گفت: این پیشنهاد می‌تواند به کار گرفته شود. ایران منافع زیادی در ترکیه دارد و دولت اوباما از آنجا که آمریکا خیلی با ترکیه راحت است با این پیشنهاد موافقت می‌کند.مدیرکل آژانس که آخرین روزهای خود را در این سمت سپری می‌کند، همچنین  مدعی شد که ایران در حال بررسی این پیشنهاد است.

او ادامه داد: من هر روز با ایرانی‌ها در ارتباط هستم. من به آنها گفته‌ام که اصرار بر غنی‌سازی در خاک ایران موجب شکست تمام تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای می‌شود.

پیشنهاد در شرایط واقعی

البرادعی در شرایطی پیشنهاد خود را مطرح کرد که می‌دانست، محمود احمدی‌نژاد 17 آبان راهی ترکیه می‌شود. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز هفته گذشته میهمان تهران بود. یک مقام تصمیم‌گیرنده در موضوع هسته‌ای ایران درباره پیشنهاد تازه البرادعی به ایسنا گفت: این پیشنهاد مدت‌ها قبل از سوی مدیر‌کل آژانس به ایران ارائه شده بود که همان زمان ایران با آن مخالفت کرد. او ادامه داد: ایران اورانیوم غنی‌شده‌اش را به هیچ کشوری نمی‌فرستد.

کد خبر 94677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز